O lume PR-izată

Posted: April 20, 2010 in Aiurea printre gânduri...

Dacă în urmă cu câțiva ani era la modă să vorbim despre mc’donaldizarea societății, fenomen descris nu ca fatalitate ci ca firesc al evoluției societăților de consum, astăzi observ o tot mai acută tendință de PR-izare a lumii (a vieții chiar), cu toate elementele ei componente (mai mult sau mai puțin materiale). Sunt încă departe de a da un verdict irevocabil de modă sau pas în evoluție. Cert este că, din păcate, această PR-izare excesivă și forțată (sau poate doar neprofesionist aplicată), aduce un aer superficial și inconfortabil lumii înconjurătoare.

Trăim într-o societate în care totul este PR-izat. De la complimente/declarații sau la accesorii achiziționate, până la alegerea partenerului de viață (dar nu neapărat pentru o viață). De la cafeaua din excremente de pisică (nu afirm că nu ar fi ceva deosebit!!!), la aflarea sau pierderea unei sarcini; de la divorț, intervenții chirurgicale sau ruperea unei unghii la achiziționarea unei mașini – totul este supus acestui fenomen de PR-izare, agasant și forțat, care (paradoxal), în loc să plictisească, are puterea de a atrage și de a subjuga. Insă, poate mai trist decât atât, începe să fie copiat, ca o formă fără fond, în viața de zi cu zi a oamenilor (simplii ??).

Și iată cum PR-izarea apare în caznele curelor de slăbire, în brandurile hainelor purtate (cu mai mult sau mai puțin gust), în plimbările prin Mall, în rănile făcute de pantofii incomozi, dar cu etichetă (originală sau nu), în cafeaua savurată languros în localuri de lux (deși aceeași cafea poate fi servită, la un preț muuult mai accesibil, la o terasă plăcută pe Lipscani), în hainele achiziționate de la brand-uri mari (doar pentru că eticheta sare sfidător în ochi). Totul devine un PR personal și prost aplicat, ținut în viață  atât timp cât va exista măcar un cap care să-și întoarcă privirea (admnirativ sau nu), după elementele achiziționate anume să vorbească despre posesor.

Comments
  1. Laura says:

    in afara de faptul ca te-ai luat de cafeaua pt care eu fac pr :))) , da, si pe mine ma socheaza chestia asta cu piarizarea oricarui lucru. pana si cand primesti un telefon de ziua ta de la cioneva care nu iti e neaparat prieten, te gandesti daca il primesti pt ca cineva face pr pt asta.
    plus sms-urile de sarbatori… care tot pr se numesc si alea de multe ori. adica …eu cel putin primesc de la tot felul de oameni… care …habar nu am de ce trimit.
    uneori ma sperie, ateori, ma deranjeaza, de cele mai multe ori ma intriga pt ca nu inteleg sensul pr-ului. ei, nu eu :))

  2. Mada says:

    Daaaa! Asta cu sms-urile este alta poveste!! Mai ales cand stii ca primesti aceeasi poezie, trimisa in masa, de cineva care vrea sa treaca drept atent si politicos :))).
    In ceea ce priveste cafeaua aceea….ce sa spun? imi pare rau ca nu am venit atunci la degustare..(de cumparat, doar ca sa imi satisfac curiozitatea, nu as cumpara-o…mai ales din cauza pretului exagerat)…dar intrebarea mea ramane: este desemnata cea mai buna cafea din lume pentru ca, pur si simplu, asa este…sau datorita PR-ului excesiv (care te transforma intr-un freek, daca nu afirmi sus si tare ca din pooh-ul de pisicuta iese o cafea minunata?)

  3. Laura says:

    da, cred ca in mare parte se datoreaza pr-ului excesiv si marketingului strategic :)

  4. aniri says:

    cred ca PR-ul asta excesiv inlocuieste calitatea, de multe ori. cand ai un produs care nu se poate recomanda singur, folosesti PR cat mai mult, pe cat mai multe canale posibile.
    la fel si cu oamenii, cand nu se pot recomanda decat prin intermediul etichetelor de pe ei si al gadgeturilor (mereu) nou-achizitionate. cu cat lumea e mai saraca la interior, cu atat incearca sa compenseze la exterior, intr-un fel sau altul: prin briz-briz-uri, etichete si nume de firma puse la vedere, sau, daca finantele nu permit, prin vorba multa si goala.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s